keskiviikko 20. elokuuta 2014

~ Ehostuksen ohjauksesta

Asiakaslähtöinen ehostuksenohjaus:

1. Asiakkaan tullessa tätä haastatellaan; mitä hän haluaa ohjauksessa käytävän läpi, mistä hän pitää (esim. värit, tyyli), mistä hän haluaa enemmän ohjausta, mistä vähemmän, kuinka paljon meikkaa arkena/juhlana.
2. Ennen ehostusta aloitetaan puhdistuksesta, voiteen laitosta. Kerrotaan millainen voide on juuri tällä asiakkaalla hyvä meikin alle ja mitä otetaan huomioon imeytymisessä.
3. (Näistä valitaan ne mitä asiakas on toivonut tai ainakin keskitytään niihin enemmän) Aloitetaan meikki silmistä; tehdään toiveiden mukaisilla väreillä ja tummuuksilla asiakkaalle hänen silmiensä väriin ja muotoon sopiva meikki (toiseen silmään) ja ohjataan tätä tekemään sama itse toiseen silmään, mahdollisesti myös rajaus, jota voi kokeilla useilla eri tuotteilla, jotta asiakas ymmärtää vaihtoehdot. Myös ripsivärin levitys on hyvä opastaaa jos asiakkaalle on tärkeää hyvä ja taidokas silmämeikki. Jatketaan kulmat, joiden väriä täytyy miettiä asiakkaan omien värien (hiustenväri) pohjalta ja muotoa kasvojen ja silmien muodon mukaan. Myös kulmien meikkaamisen erituotevaihtoehdoista ja niiden eroista on hyvä mainita. Toisen kulman asiakas voi ohjeiden mukaan ehostaa itse. Tässä vaiheessa voi tehdä pohjan, eli etsiä asiakkaan iholle ja tarpeille pettävyydeltään ja koostumukseltaan tai pysyvyydeltään sopivan meikki voiteen, näyttää miten sitä levitetään ja opastaa asiakasta itse levittämään sitä osaan kasvoista. Puuterointi ja muoto-oppilliset korostukset ja varjostukset sekä poskipuna opastetaan asiakkaan halutessa näistä tietoa, tässä vaiheessa. Korostukset ja varjostukset voi tehdä joko ennen puuteria voidemaisella tai puuterin jälkeen puuterimaisella. Samoin poskipuna. Kuten muut osa-alueet myös nämä kolme (korostus, varjostus ja poskipuna) voidaan ensin näyttää toiselle puolelle kasvoja ja sitten ohjeistaa asiakasta tekemään itse toiselle puolen kasvoja. Kun pohja tehdään silmämeikin jälkeen asiakas saattaa haluata ostaa myös meikkivoiteen, koska silmät saavat aivan uuden ilmeen pohjameikin ilmestyessä ympärille. Huulimeikissä on otettava huomioon asiakkaan toiveet väristä ja tuotteesta. Huulipuna vai -kiilto? Asiakkaalle opastetaan muoto-opillisesti juuri hänen kasvoilleen sopiva meikki sekä hänelle sopiva väri. Myöskin huulten rajaus on hyvä näyttää ensin toiselle puolelle ja sitten ohjata jotta asiakas saa varmasti yleensä melko haastavan osion onnistumaan myös kotona. Jokaisessa osa-alueessa on hyvä kertoa myös välineistä millä on hyvä tehdä mitäkin ja millä kannattaa tehdä mitäkin varsinkin jos asiakas on kokematon meikkisiveltimien ja välineiden käyttäjä. Tuotevaihtoehdoista mainitseminen on tärkeää.
4. Asiakkaalle on hyvä kertoa myös miten meikkiä on mahdollista korjata päivän aikana sotkematta sitä.
5. Lopuksi asiakkaalle kannattaa tiivistää ohjauksessa opitut asiat kertaukseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti